HISTORIE BROMMOBIEL
Van de introductie van het eerste (auto)rijbewijsvrije voertuig in 1975 tot en met het innovatieve assortiment in 2010 en 2011. Van de geboorte van het bedrijf AIXAM in 1983 tot en met de komst van het merk MEGA.
Hieronder op chronologische volgorde de belangrijkste wapenfeiten in de geschiedenis van het merk AIXAM en het concern AIXAM-MEGA.
Historie brommobiel 1975
HISTORIE BROMMOBIEL: 1975
Creatie van het eerste voertuig zonder rijbewijs (Arola)
Historie brommobiel 1977
HISTORIE BROMMOBIEL: 1977
Benzinemotor en een fietsstuur…
Historie brommobiel 1978
HISTORIE BROMMOBIEL: 1978
De driewieler wordt vervangen door een vierwieler en het fietsstuur wordt een autostuur…
Historie brommobiel 1980
HISTORIE BROMMOBIEL: 1980
deuren die dicht kunnen
Historie brommobiel 1981
HISTORIE BROMMOBIEL: 1981
De materialen van de carrosserie worden steviger en er komen koplampen…
Historie brommobiel 1982
HISTORIE BROMMOBIEL: 1982
…richtingaanwijzers…
Historie brommobiel 1983
HISTORIE BROMMOBIEL: 1983
Oprichting van Aixam
Overname van Arola
Historie brommobiel 1984
HISTORIE BROMMOBIEL: 1984
EERSTE AIXAM ZONDER RIJBEWIJS
Het eerste 45 km voertuig krijgt de naam: 325 D.
Historie brommobiel 1988
SUCCES FRONTALE CRASHTEST
AIXAM is de eerste fabrikant van brommobielen die met succes slaagt voor de frontale crashtest (norm automobielen) hoewel dit wettelijk niet is verplicht. AIXAM intensiveert het beleid om zo veilig mogelijke voertuigen te fabriceren.
Historie brommobiel 1989
HISTORIE BROMMOBIEL: 1989
Introductie van een nieuw assortiment ‘zware’ brommobielen: 75 km per uur en 500 cm³-motor.Deze ‘zware’ brommobielen worden niet in Nederland op de markt gebracht.
Historie brommobiel 1991
HISTORIE BROMMOBIEL: 1989
DE EERSTE TWEECILINDER AIXAM is het eerste merk van rijbewijsloze voertuigen dat een tweecilinder motor introduceert.
Historie brommobiel 1992
HISTORIE BROMMOBIEL: 1992
Uitbreiding van de activiteiten van de onderneming waarbij MEGA een nieuw Frans automerk wordt. In de beginjaren bouwt MEGA sportwagens waarmee tal van prijzen worden behaald, o.a. tweede plaats Parijs-Dakar.
Historie brommobiel 1996
HISTORIE BROMMOBIEL: 1996
MEGA MONTE-CARLO Overname van de fabriek MONTE-CARLO AUTOMOBILE leidt tot de ontwikkeling van een nieuwe exclusieve sportwagen.
Historie brommobiel 1997
HISTORIE BROMMOBIEL: 1997
AIXAM REVOLUTION Introductie van een nieuwe brommobiel waarbij VEILIGHEID voorop staat. Voortaan worden botsproeven van opzij en achter succesvol uitgevoerd.
HISTORIE BROMMOBIEL
Van de introductie van het eerste (auto)rijbewijsvrije voertuig in 1975 tot en met het innovatieve assortiment in 2010 en 2011. Van de geboorte van het bedrijf AIXAM in 1983 tot en met de komst van het merk MEGA.
Hieronder op chronologische volgorde de belangrijkste wapenfeiten in de geschiedenis van het merk AIXAM en het concern AIXAM-MEGA.
1997 |
2000 |
|
AIXAM EVOLUTION Een nieuw assortiment met nieuwe kleuren en nieuwe uitrustingen. | ||
2002 |
2003 |
|
DE GROOTSTE BROMMOBIEL OP DE MARKT Aixam geeft al haar brommobielen grotere afmetingen en blijft binnen de Europese wet. Ook worden de Pick-up en de Minivan gelanceerd. | MEGA Introductie van een licht bedrijfsvoertuig. | |
2004 |
2005 |
|
Na de AIXAM Revolution in 1997 en de AIXAM Evolution in 2000, introduceert het concern de AIXAM INNOVATIE, brommobielen met een geheel nieuwe vormgeving. | SCOUTY Introductie van de eerste brommobiel in cabrio-uitvoering. Het dak kan eenvoudig worden verwijderd en worden opgeslagen in de kofferruimte. | |
2006 |
2006 |
|
SCOUTY R Introductie van een nog sportievere cabriolet SCOUTY. | MONDIAL CROSSLINE, het SUV-achtige model, werd al direct door de ANWB Kampioen uitgeroepen tot beste brommobiel op de markt. | |
2006 |
2007 |
|
Nieuwe MULTITRUCK Nog comfortabeler, gebruiksvriendelijker en stiller is de MEGA Multitruck, ook met elektromotor. De meest compacte en milieuvriendelijke in de categorie lichte bedrijfsvoertuigen. | A721 Sport Het eerste sportmodel van AIXAM. | |
2008 |
2009 |
|
In het kader van het 25-jarig bestaan introduceert AIXAM een nieuw assortiment brommobielen: City en Roadline. De Crossline, SCOUTY R en Sport zijn gerestyled. | Aixam lanceert nieuwe versies Limited en City Sport. | |
2010 |
2010 |
|
Nieuwe logo’s Aixam en Mega. | Assortiment Impuls Introductie van het assortiment Impuls met de nieuwe modellen City en Crossline. Ze worden gekenmerkt door een ultramoderne styling met veel comfort en uitrustingen. | |
2011 |
2011 |
|
GTO De GTO onderscheidt zich van alle andere brommobielen door een exclusief design en zeer sportieve kenmerken. | Crossover Opnieuw de allergrootste brommobiel op de markt. Een recordlengte van 3095 mm en een recordcapaciteit koffer (1200 liter!). |