Elektrische brommobielen

Elektrische brommobielen

  • Nieuws
  • Reacties uitgeschakeld voor Elektrische brommobielen
E-Aixam elektrisch brommobiel

E-Aixam elektrisch brommobiel

Bron: Het Zondag Nieuws Helmond Peelland

De e City Coupé beweegt zich vlot doch stil en schoon door het stadsverkeer.

ASTEN – Elektrisch aangedreven brommobielen, waarom zijn die er niet al lang? Het hoge gewicht van de accu’s was het probleem en de Franse fabrikant Aixam heeft dat opgelost. Garage Vink in Asten heeft deze Europese primeur  in de showroom staan: de e Aixam. We maakten een proefrit met het e City-model.

Alfredo Spiero

Brommobielen zijn bij uitstek geschikt om te rijden op elektrische motoren, omdat de meeste brommobielrijders geen lange afstanden afleggen. De Franse fabrikant Aixam zegt met een volle accu in de e Aixam een actieradius te bieden van maximaal 110 km. In de praktijk ligt dat gemiddeld op 75 km, ruim voldoende voor brommobielrijders. “Je mag op veel wegen rijden met een brommobiel”, zegt Arina Vink. “In principe kan je er van dorp naar dorp rijden via de 80km-wegen. Dat is ongeveer vergelijkbaar met wat tractoren mogen.”

Geen autorijbewijs Voor een brommobiel is geen autorijbewijs vereist, maar een zogenaamd AM-rijbewijs, wat overeenkomt met het vroegere bromfietscertificaat. Hoewel je praat over een brommobiel, heeft de e Aixam alles weg van een auto, inclusief 700 liter kofferruimte. De auto heeft prima ondersteunende stoelen vanwaaruit je zicht hebt op een volwaardig autodashboard met radio en verwarming. “Deze verwarming werkt met een standkachel”, zegt Chris Vink. “Die verbruikt diesel uit een apart tankje en verbruikt dus geen vermogen van de accu.”

Vreemd Vreemd is het wel, een volledig elektrisch aangedreven voertuig. In de eerste plaats hoor je niets als je ‘stationair’ draait. ‘Gas’ geven gaat als bij de brandstofmodellen. Hoewel het koppel bij elektromotoren beroemd is, kom je met de e Aixam geleidelijk van je plek – zonder te schakelen – maar ruim voldoende vlot om in het stadsverkeer mee te komen. De koek is wel snel op bij 45 tot 50 km per uur, maar dat past volledig bij het karakter van deze auto. Op topsnelheid hoor je de elektromotor wel werken maar deze Aixam is natuurlijk veel stiller dan de dieselaangedreven varianten. Bovendien stoot hij (lokaal) geen CO2 uit. Da’s wel zo fris.

ABS De remmen van deze brommobiel werken zonder bekrachtiging, maar daar wen je gauw zodat je prima noodstops kunt maken. Met het optionele ABS schijn je lichter te remmen. Het stuurgevoel is in orde, je maakt makkelijk een (pittige) bocht en hoewel je ook goed buiten de bebouwde kom met deze elektrische Aixam uit de voeten kunt, lijkt hij mij het meest van nut in de stad. Overigens gelden voor brommobielen dezelfde parkeerregels als voor gewone auto’s, inclusief het betalen van parkeergeld.

Snel laden Voordeel van een elektrische brommobiel is ook dat je gewoon thuis aan het stopcontact kunt opladen. Dat duurt 3,5 uur waarbij de lader niet meer dan 10 ampère vraagt, zodat de energievoorziening niet overbelast wordt en het laadproces veilig is. Aixam heeft de laadkosten berekend op 2 euro per 100 km. Dat is goed voor het milieu, evenals het feit dat de elektrische Aixam bijna 100 procent recyclebaar is. Bovendien bespaar je volgens de fabrikant met de e Aixam de helft op het onderhoudskosten, omdat je geen olie, riemen en uitlaat hoeft te vervangen. Deze kostenbesparingen heffen ten dele de hoge aanschafprijs van de e Aixam ten opzichte van de dieselmodellen op.

De e Aixam is verkrijgbaar bij Garage Vink in 2 modellen, de e City (14.999 euro) en testmodel e City Coupé (vanaf 17.999 euro) en uit te breiden met accesoires als een fraai panoramadak en airconditioning.

 

Back to top